lauantai 23. elokuuta 2008

Helsingin kesä ja Suomen juutalaisista

Kesä, jota ei pahemmin ollut, taitaa olla ohi. Olisi pitänyt etukäteen lukea viisauksia sadan vuoden takaa:

HELSINKI KESÄLLÄ.
»Totiveen, biffin kaupunki,
Sa tuhatlyhtyinen!»

1. Helsingin maantieteellinen asema kesällä.
Helsingin saattaa sanoa olevan kesällä samassa paikassa maapalloa kuin talvellakin eli 25° idässä päin Greenwichistä ja vähän pohjoisempana 60 leveys-astetta, mutta niin voi sanoa ainoastaan sillä ehdolla, että sanalla »Helsinki» tarkoitetaan Helsingissä olevia taloja, koululaitoksia ja virastoja, ja että koululaitoksilla ja virastoilla taas tarkoitetaan väljiä huoneita ja kaupungissa olevia vahtimestareita.

Muussa tapauksessa täytyy pitää Helsingin maantieteellistä kesä-asemaa hyvin epämääräisenä. Se on siirtynyt kaikille läheisille saarille ja rannikoille. Se on siirtynyt sisämaahan ja kylpylaitoksiin sekä Suomessa että ulkomailla... Mutta niin epämääräisestä Helsingistä on mahdoton kirjoittaa mitään tieteellistä kokonaisuutta. Sentähden minä seuraavassa tarkoitan Helsingillä samaa kaupunkia kesällä kuin talvellakin.

2. Helsingin ilmanala kesällä.
Ilmaa Helsingissä sanotaan kesällä »vaihtelevaksi.» Mutta minun kokemukseni mukaan se on aivan säännöllinen.

Jos katsot pilvetöntä taivasta ja siihen luottaen menet kävelylle ilman sateenvarjoa, saat olla vakuutettu siitä, että tulet takaisin likomärkänä.

Mutta jos varovaisuuden vuoksi kumminkin otat sateenvarjon, saat sitä käyttää suojana rutikuivaa hiekkaa ja tuulen lennättämiä kiviä vastaan, ja kuitenkin ovat silmäsi soraa täynnä, kun tulet kävelyltä. (Kävelyllä minä tarkoitan semmoista liikuntoa, joka tehdään huviksi ja virkistykseksi).

Muutamassa tapauksessa ei kuitenkaan voi ilmaa edeltäpäin niin tarkoin arvata kuin sunnuntaisin, jos silloin on ilmoitettu joku kansanjuhla pidettäväksi tahi huvimatka tehtäväksi. Silloin voi olla jotenkin varma siitä, että tulee sade.

3. Muutamia erinomaisia mukavuuksia Helsingissä.
En tiedä toista kaupunkia Suomessa, jossa saa olla niin huoleti saappaittensa sivistyneestä ulkomuodosta kuin Helsingissä. Vaikka saappaasi kiiltäisivät kuin mätäkuun aurinko, on kuitenkin ihmisiä, jotka ovat valmiit niitä kiillottamaan neljäkymmentä kertaa tunnissa. Istuhan penkille johonkin kaupungin viileään ja varjokkaaseen puistoon, niin heti on edessäsi poikia, selässä eriskummainen sätös, ja jokainen sanoo: »skuuputsare!» -- tarkoittaen sillä että he maksua vastaan kiillottavat saappaasi.

Sanomalehtien tilaamisesta et myöskään tarvitse pitää vähintäkään huolta, sillä alinomaa kohtaat poikia, joiden lakissa on ostettavan sanomalehden nimi ja kainalossa itse ostettava sanomalehti.

Soittoa saat kuulla sekä silloin kun sinua haluttaa että silloin kun sinua ei haluta. Posetiivin sydäntä liikuttava sulosointuinen ääni on nautintoa, josta koskaan ei voi loppua toivoa. Näiden soittajien taiteellinen innostus ja hellä huolenpito lähimäistensä taidetarpeesta on kummastuttava. Vaikea on minun antaa sen tarkempia tietoja heidän sisällisestä elämästään, heidän sydämestään. Sen vaan voin sanoa, ettei heidän sydämensä missään suhteessa voi olla mustempi kuin heidän ulkomuotonsa. Itse posetiivin säveliin olen äärettömästi innostunut. Monasti olen ajatellut aivan samaa kuin Pielaveden mies posetiivia kuullessaan: »voi tuon ilkeän märäntää, kun soittaa koreasti!»

Kaikista näistä mukavuuksista on vielä sekin etu, että ne ihmeellisesti auttavat pääsemään pienistä rahoista.

4. Puolue-olot Helsingissä.
Ihmiset Helsingissä jakaantuvat kahteen puolueeseen: karhuihin ja karhuttaviin. Kumpaisillakaan ei ole rahaa.

Minä puolestani kuulun jälkimäiseen puolueeseen. En ole viikkokausiin nähnyt muuta rahaa kuin näyteseteleitä pankkien ikkunoissa. Olenkin käynyt niitä katsomassa joka päivä, etten kokonaan unhottaisi rahan ulkomuotoa, jos sitä vielä joskus maailmassa sattuisi käsiinsä saamaan.

Siihen aikaan kun täälläkin vielä olivat olemassa vanhat puolueet, suomen- ja ruotsinmieliset, väitettiin että ylioppilaat ottavat liiaksi osaa puoluetaisteluihin. Ylioppilaat taas valittivat, ettei heillä yleisissä asioissa ollut kylliksi sananvaltaa. Mutta kun on ilmestynyt uusi puolue, karhuttavien puolue, niin jokainen tunnustaa, että etumiehinä siinä ovat juuri ylioppilaat. Elleivät _karhut_ tunnustaisi heitä tuon puolueen etevimmiksi sankareiksi, niin -- sen parempi -- saisivat olla karhuamatta!

Karhujen puolueessa on naisilla etevä asema, nimittäin vanhemmilla naisilla, etupäässä ruokamuoreilla ja pesumatameilla. Karhuttavien puolueeseen myös kuuluu osa naisia, mutta nuoria ja kauniita, semmoisia joilta velotaan paalipukujen ja korutavarain hintoja. Senvuoksi ovat kaikki naiset erinomaisesti ihastuneet tähän uuteen puoluejakoon, kun hekin kerran saavat toimia julkisuudessa ja »taistella».

Toiselta puolelta taas kaikki ne, jotka naiskysymyksessä kannattavat vanhan-aikaisia mielipiteitä, ihailevat tätä puoluejakoa. Sillä se saattaa naiset taistelemaan keskenään: vanhemmat naiset nuorempia vastaan. Se seikka tietysti ehkäisee ja tekee mahdottomaksi naissankarien suunnitteleman yhteishyökkäyksen miesten ylivaltaa vastaan.

Voitteko arvata, minkä ilon tämä puoluejaon aate tuotti räätälilleni! Kun hän tuli minua velkomaan, koetin rahan puutteessa huvittaa häntä tällä keksinnölläni. Tietysti se heti herätti hänessä toivon päästä vastapuolueen eturiviin. Kun hän, joka hamasta nuoruudestaan on saanut nöyränä kulettaa paikasta paikkaan laskuja, joita ei kukaan maksa, -- kun hän voi toivoa pääsevänsä »karhupuolueen» edusmieheksi valtiopäiville, isolle päiväpalkalle, -- niin kuohahti hänen povessaan vuosikymmeniä levännyt miehuus ja toimintahalu. Hänen katseensa kirkastui, ja paikalla hän julisti antavansa anteeksi kaikki vanhat velkani, repi rikki rätingin ja meni.

5. Juutalaisvainoa Helsingissä.
Luulen melkein että jokainen rehellinen suomalainen sanalla »juutalaisvaino» ymmärtää sitä kuin juutalaisia vainotaan, mutta minä tarkoitan sillä sanalla sitä että juutalaiset vainoovat muita ihmisiä. Eikö minulla olisi yhtä hyvä oikeus kuin muillakin käyttää sanoja missä merkityksessä tahdon?

Joka kolmannen askeleen perästä, minkä Helsingin kaduilla ottaa, taikka vähän harvemmin, täytyy pysähtyä -- kunnioituksesta naissuvulle. Edessäni seisoo vähä väliin mustasilmäinen ja mustanenäinen Israelin tytär, joka välttämättömästi tahtoo sinua puhutella. Hänen, niin sanoakseni, kansallisuudestaan ylpeilevän nenänsä alta kuuluu aina tuo sama kysymys: »Haar herrn gamla kleeder att selja?» (Onko herralla vanhoja vaatteita myydä?)

Joka ainoalle heistä olen pitänyt pienen esitelmän siitä aineesta, että minä en ole juutalainen, eikä minulla siis ole vanhoja vaatteita myydä; että minun vanhempanikaan eivät olleet juutalaisia, vaikka heidän esi-isänsä joskus ovat tulleet Aasiasta ja vaikka minun sivistykseni sentähden perustuu aasialaiselle pohjalle, niinkuin juutalaistenkin. Mutta tämä yhtäläisyys sivistyksessä ei voi minua tehdä juutalaiseksi, sillä aasialaiselle pohjalle perustuu kaikkien kansojen sivistys -- jos ei oteta lukuun Tammisaarelaisia. Kunniasanallani olen vakuuttanut, että tämä on totta. Todistukseksi olen ottanut ulkomuotoni, joka vähemmän kuin kenenkään muun ihmisen, vivahtaa juutalaiseen. Varmemmaksi vakuudeksi olen vielä maininnut muutamia nimiä, joiden omistajien sanotaan asuvan maan alla. Mutta kaikki ponnistukseni ovat tähän asti olleet turhat. He luulevat, että minulla sittekin on vanhoja vaatteita myydä. Aina vaan kuuluu juutalaiskysymys: »Haar herrn gamla kleeder att selja?»

Ja kuitenkin on kristinuskoon kastettuja ihmisiä, jotka puuhaavat juutalaisille vielä parempaa tilaisuutta sortaa maan onnettomia alkuasukkaita!

Kaapro Jääskeläinen (oik. August Bernhard Mäkelä): Iloisia juttuja I (1908)


En luokittelisi neljättä osaa "iloiseksi jutuksi", mutta kuvannee aikaansa. Suomen juutalaisten (aseman) historiaa Wikipedia-sivulta poimittuna:

Venäjän armeijassa palveluksensa päättäneille juutalaisille sotilaille annettiin uskontoon katsomatta 1858 oikeus perheineen asettua asumaan Suomeen. Vuonna 1862 säädettiin passiasetus, jonka mukaan passin saaneet juutalaiset saivat oleskella maassa vain määräajan.Juutalaisten asumisoikeuksia ja toimeentulomahdollisuuksia kavennettiin 1889 olennaisesti. Noin tuhannesta juutalaisesta neljäsosa muutti pois tai karkotettiin. Suomen itsenäistyttyä 6. joulukuuta 1917 juutalaisille taattiin täydet kansalaisoikeudet. Eduskunta hyväksyi asiaa koskeneen lain 22. joulukuuta, ja laki tuli voimaan 1. tammikuuta vuonna 1918. Moshe Kotschak sai ensimmäisenä juutalaisena Suomen kansalaisuuden 10. syyskuuta 1918. Ensimmäisen maailmansodan aikana juutalaisten liikumisoikeutta rajoitettiin.

perjantai 22. elokuuta 2008

Mistä naitiin?

Avioliitot ovat keskeisiä sukututkijalle, ja usein tie aikaisempiin sukupolviin tyrehtyy kun toisen aviopuolison alkuperää ei vaan löydy. Toisaalta taas voi osua ”suoneen”, eli tutkia talollisia, jotka ovat sukupolvesta toiseen löytäneet elinkumppaninsa samasta pitäjästä. Tutkijan ei tarvi vaihtaa mikrofilmikansioita, kylien järjestys pitäjässä käy tutuksi ja työ käy kuin tanssi. Tulee yllätyksenä, jos joku morsian tai sulhanen onkin kotoa muualta.

Pentti Mäkelän kirjallisuustutkimuksen perusteella vallitseva käsitys on, että puolison hankinta on 1700- ja 1800-luvuilla rajoittunut omaan pitäjään. Mäkelä itse otti tarkempaan tarkasteluun Köyliön ja Punkalaitumen vihittyjen ja muuttaneiden luettelot ajanjaksoilta 1765-1779 ja 1815-1829 ja tuli siihen tulokseen, että avioliitot ulkopaikkakuntalaisten kanssa oli yllättävän yleisiä. (Artikkeli Vieraspaikkakuntalaiset rahvaan naimakaupoissa esiteollisen ajan Satakunnassa on julkaistu kirjassa Työ tekijäänsä kiittää. Pentti Virrankoski 60 vuotta 2.6.1989. Turun Historiallinen Arkisto 44. 1989)

Mäkelä huomioi kyllä tulostensa analyysissä sen, että molemmat tutkimuksen pitäjät olivat pieniä ja niiden väkiluvun kasvaessa ulko-avioliittojen osuus pienenee. En tiedä paljonko vastaavia tutkimuksia on tehty, mutta luulisin, että otanta olisi hedelmällisintä tehdä pitäjien yli ja analysoida pitäjärajojen ylityksen lisäksi myös maantieteellisiä etäisyyksiä. Näiden voisi olettaa (mutta tutkimatta ei tiedä!) pitenevän ajan myötä.

SukuForumilla on parhaillaan käynnissä keskustelu, jossa on esitetty erilaisia näkemyksiä ja tutkimus-tuloksia "nainti-etäisyyksistä".

torstai 21. elokuuta 2008

Huomenna Helsingissä taiteiden yö

Kaupunginmuseo:
  • Olisitko selvinnyt 1960-luvusta? Taitojaan ja tietojaan voi koetella Taiteidenyönä perjantaina 22.8.2008 klo 17-20 Helsingin kaupunginmuseossa, Sofiankatu 4.Senaatintorilla, aivan museon vieressä, pidettävän 1968-konsertin tunnelmiinvirittäydytään hyppimällä twistiä, jojoamalla, limboamalla ja stailaamallaolemus 60-luvun kuosiin museon temppuradalla. Nostalgiaretken vuoden 1968Helsingin maisemiin ja elämänmenoon voi tehdä valokuvaesityksen avulla.
  • Senaatintorin nurkalla Sederholmin talossa, Aleksanterinkatu 18, saa tutustuailmaiseksi suosittuun Yhtä juhlaa -näyttelyyn klo 20 asti. Helsinginvanhimmassa talossa voi eläytyä 1700-luvun seuraelämän iloihin seuraamallahistoriallisesti pukeutuneen seurueen cuccu-pelituokiota klo 17-20.
  • Tuomarinkylän kartanomuseossa voi tutustua klo 17-21 Tyylikästä-näyttelyyn, joka esittelee sisustustyylejä barokista funkikseen kaupunginmuseon hienon huonekalu- ja koriste-esinekokoelman avulla. Kartanomuseon nurkalla, Lastenmuseon Mammutista marsuun -näyttelyssä, voi tehdäklo 17-20 luontoretken Helsingin eläinten historiaan.

Kultturien museo

  • Kulttuurien museossa on avoimet ovet klo 11–22. Esillä näyttely Rajantakaista Karjalaa.

Kansallismuseo

  • Koko taloon vapaa sisäänpääsy klo 17.30 lähtien. Yleisöllä mahdollisuus tutustua perusnäyttelyihin ja vaihtuvaan näyttelyyn "Lumoava posliini - Venäläistä posliinia Suomen kansallismuseon kokoelmista." Vintti-työpaja on auki klo 20.00 saakka. Museo on auki klo 22.00 saakka.
  • Yleisöllä on ainutlaatuinen tilaisuus tutustua yleisöltä tavallisesti suljettuihin Kansallismuseon torniin klo 18-20 ja linnanpihaan klo 18-22. Rakennuksen puistopiha on myös avoinna yleisölle koko illan ajan.
  • Klo 18.30-20.30 Kanteletyöpaja "Jamimaistiaiset" (n. 15 min välein) Jamkids Musiikkiseikkailuklubin Jamimaistiaisissa rokataan värikkäillä kanteleilla. Tule kokeilemaan, kuinka helppoa ja hauskaa soittaminen on! Sopii koko perheelle.

Sinebrychoffin taidemuseo

  • klo 17:00-17:30 MUSEOKIERROS OPPAAN JOHDOLLA
  • klo 18:00-18:30 KONSERVAATTORIN KIERROS Konservaattori raottaa tutkimuksen aarrearkkua opastetulla kierroksella. Mitä voi nähdä läpi maalauksen pinnan?

keskiviikko 20. elokuuta 2008

Kylässä

Käväisin eilen vanhoissa kotimaisemissa. Espoo Cinen takia piti lähteä Tapiolaan ”asti”, joten sovin serkkuni kanssa museokäynnin samalle päivälle.

Viimeksi kun olin maksanut WeeGeen sisäänpääsyn joka museoon oli oma maksu ja tarjolla myös koko paketti tarjoushintaan. Nyt kun olin tiukalla aikataululla liikenteessä ja menossa vain yhteen museoon niin ainoa vaihtoehto oli kaikki museot 10 eurolla. Törkeää rahastusta eikä tilannetta paljoa helpottanut 20 minuutin pikapyrähdys yläkerran taidemuseon puuveistosten ympäri.

Espoon kaupunginmuseossa on esillä näyttely KYLÄ – keskiaikaa Itämeren rannalla. Olin ymmärtänyt, että se oli jossain suhteessa Mankbyn kaivauksiin, mutta niihin viitasi vain kylän pienoismalli. Kyläteemaakaan ei riittänyt kuin puoleen väliin ja yht’äkkiä olimme keskiaikaisessa kaupungissa, mutta kuitenkin vasta lopusssa laivassa joka vei Suomenlahden yli. Eli en saanut hirvittävästi irti ja pointti jäi löytämättä. Ehkä räpätin seuralaiselleni liian ahkerasti. Tai sitten minusta on tullut museonipo.

Mieleen jäi keskiaikaisen kenkämallin kokeilu (kuva valikoimasta yllä), video sotavarustuksen pukemisesta, Espoon kartta 1500-luvulta, jossa oli kaksi outoa jokea ja Karhukylä Tapiolan kohdalla. Ja tuparekonstruktiosta samanoloiset seisovat kangaspuut kuin Nauravassa lohikäärmeessä. Kiuasmainen uuni. Kolmijalkainen pieni pata. Söpöt nopat. Hautausmaita löytynyt muualtakin kuin kirkon yhteydestä.

Kotimatkalle mukaan tarttui ilmaislehtiä ja esitteitä. Ensi viikolla viettävät naapurikaupungissa Espoo 550-juhlaviikkoa. Joinain päivinä pääsee WeeGee-museoihin ilmaiseksi, joinain päivinä Glims talomuseoon, on kävelykierroksia eri kaupunginosissa ja viikonloppuna Keskiajan käsityöläistapahtuma Glimsissä (keskiaikaisen tyylin vaatteissa ilmainen sisäänpääsy). Koko ohjelma juhlasivuilla http://www.espoo550.fi/ .

Kaupungin tiedotuslehdessä on juhlavuonna julkaistu Espoon tarinoita:
1/2008: Tonttuja ja haltijoita.
2/2008: Matkamiehen näky. Espoonkartanon Ramsay-suvusta.
3/2008: Aurora Karamzin lahjoittaa lehmän. Bembölen torppari Kajanderille.
4/2008: Ennusmerkkejä taivaalla. 26.2.1577: "Yksi auringoista oli oikea aurinko, muista auringoista kaksi oli purppuranväristä ja kaksi valkoista. Ne olivat sateenkaaren värisellä kehällä, jonka sisäpuolella oli kaksi puoliympyränmuotoista viivaa ja jousi, jossa oli kolme nuolta rinnakkain, mutta ei jännettä."
5/2008: Juhannuksenviettoa Albergan kartanossa 1700-luvulla. Komentajakapteeni Carl Tersmedenin aikaa.
6/2008: Jyväskylä-Jussi saapuu Espooseen. Puuseppä Johan Syrjänen, aviovaimo Johanna Matilda Söderström.
7/2008: Espoolainen terveyslähde. Ensimmäisenä intendenttinä helsinkiläinen lääkäri Carl Zandt. Kaivomestarina 1790-luvulla kestikievarin pitäjä Gustav Boberg.

tiistai 19. elokuuta 2008

Suomalaiset on aika erilaisia?

The Genealogue (jonka oma isoäiti on Suomesta) huomautti lauantaisessa blogipostissaan, että New York Timesin julkaisema genetiikkakartta jättää suomalaiset aika yksin. (Varsinaiset tutkimustulokset on julkaistu elokuussa lehdessä Current biology.)

Suomen erillisyys selitetään sanomalehtiartikkelissa, sillä että Suomen väestö oli ensin pieni ja sitten kasvoi alkuperäisellä geenikoostumuksella.

Kartassa alueen koko korreloi väestön genetiikan monipuolisuuteen. Suomi on tässä suhteessa iso.

sunnuntai 17. elokuuta 2008

Kalmbergin kartasto on loistava laitos!

Eilen mainitsemani Kalmbergin kartasto osoittautui aivan loistavaksi löydöksi. Siihen nimittäin ON MERKITTY torppien paikkoja. Ei saa tietää mikä torppa on missäkin, mutta jonkinlaista kehityssuuntaa sentään.

Yllä tutkimuskohteeni eli Kokemäenkartanon ja Pyhänkorvan rälssitilan maastoa. Palassa näkyy myös Villiön kylä vielä vanhalla paikallaan joen rannalla. Se paloi vuonna 1855 eli samaan aikaan kuin karttaa tehtiin.

Karttamerkkien merkitys olisi kiva tietää - nykyisen uuden sillan kohdalla näkyy mm. pieni aurinkorivistö. Myllyjä? Ylityspaikka?